„Infrastrukturalne” panele Welconomy będą dotyczyły sytuacji na rynku nieruchomości i w budownictwie, możliwości Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także znaczenia kolei regionalnych. Zagadnienia te są ważne dla rozwoju nie tylko Polski, ale także całej wschodniej Europy. Już teraz Warszawa nazywana jest „Nowym Berlinem”, i aby utrzymać ten tytuł należy zadbać o rozwój infrastruktury, czemu zostanie poświęcona obszerna część wydarzenia.
Podczas wydarzenia odbędą się dyskusje poświęcone najważniejszym kwestiom dotyczącym infrastruktury w Polsce. Forum rozpoczyna się 3 kwietnia w CKK Jordanki przy al. Solidarności 1-3 w Toruniu.
-Tematyka paneli została dobrana w ten sposób, aby poruszać wszystkie najważniejsze zagadnienia dotyczące infrastruktury w Polsce w obliczu aktualnych wyzwań jak inflacja, zwiększenie potrzeb w lotnictwie oraz konieczność wykorzystania różnorodnych form transportu. Wszystkie te zagadnienia są ze sobą ściśle połączone i dzięki każdemu z nich Polska może rozwinąć się na niespotykaną dotąd skalę, wykorzystując swój potencjał i sprzyjające okoliczności na arenie międzynarodowej – powiedział dr Jacek Janiszewski, inicjator i organizator Welconomy.
Kiedy koniec dekoniunktury w budownictwie i nieruchomościach?
Nieruchomości i budownictwo to dziedziny na które ogromny wpływ ma wojna w Ukrainie i COVID. Nie bez znaczenia jest także inflacja, która ostudziła zapędy inwestorów. Zmniejszył się popyt na mieszkania, co spowodowało także zahamowanie podaży. Zauważalne jest znaczne zmniejszenie ilości rozpoczynanych inwestycji. Nie tylko kupujący mają obawy przed inwestycją większych środków w nowe budownictwo, ale także sami deweloperzy postępują bardziej zachowawczo. Liczba wniosków kredytowych systematycznie spada i jest zdecydowanie mniejsza niż w okresie pandemii oraz bezpośrednio przed nią. Uspokojenie sytuacji na wschodzie z pewnością mogłoby przyczynić się do końca dekoniunktury w budownictwie. Czy jednak możemy liczyć na szybkie odbicie się rynku, gdy skutecznie osłabiło go aż tyle znaczących czynników?
Na te i inne pytania odpowiedzą specjaliści z sekatora budownictwa zaproszeni do dyskusji: Marek Michałowski – Budimex, Ewa Andrzejewska – Polski Związek Firm Deweloperskich, Joanna Makowiecka-Gatza – Pracodawcy RP, Roman Matys – „Biuro Inwestycji, Międzynarodowych”, Michał Kijewski – Radca Prawny Kancelaria Graś i Wspólnicy, a także Wojciech Trojanowski – Strabag. Moderatorem panelu będzie prof. dr hab. Marek Rocki.
Centralny Port Komunikacyjny – Lotnisko Warszawa-Radom oknem na świat
Dyskusja skupi się wokół przeciążenia Lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie i utworzenia kolejnego lotniska, które przejmie jego zadania i pozwoli na rozładowanie powiększającego się ruchu lotniczego. Nie podlega dyskusji kwestia zasadności budowy CPK, istotne są natomiast możliwości, jakie otworzy przed Polską rozbudowa infrastruktury o hub, który może stać się łącznikiem pomiędzy Europą a Azją. Powstanie nie tylko port lotniczy, ale także nowy węzeł drogowo-kolejowy. Wszystkie te inwestycje zapewnią Polsce utrzymanie kontaktu ze światem, co jest niezbędne dla rozwoju naszego kraju. Pierwszy samolot ma wystartować z CPK w 2027 roku. Nie bez znaczenia jest także odbudowujący się po pandemii ruch turystyczny, który również należy usprawnić dla większego komfortu podróżnych.
W dyskusji wezmą udział prelegenci: Marcin Horała – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. CPK – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Stanisław Wojtera – Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, dr Artur Bartoszewicz – Kolegium Ekonomiczno-Społeczne Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Edward Hartwich – Port Lotniczy Bydgoszcz, dr Anna Midera – Port Lotniczy w Łodzi. Moderatorem dyskusji będzie Marcin Piasecki – dziennikarz „Rzeczpospolitej”.
Znaczenie kolei regionalnej dla lokalnej gospodarki
Kolej to według specjalistów jedna z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych form podróżowania oraz przewożenia towarów. W Polsce rozwój kolei wciąż różni się pomiędzy dwiema stronami Wisły i jako pozostałość jeszcze po dawnych zaborach. Stąd wynika podział kolejowy Polski na 2 strefy – Polskę A (lepiej rozwinięty zachód) i Polskę B (wschód ze słabszą infrastrukturą). Przedmiotem dyskusji będzie logistyka transportu kolejowego w Polsce, w tym także kwestie związane z Europejskim Zielonym Ładem.
W panelu głos zabiorą Marcin Horała – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. CPK - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Artur Martyniuk – Polregio, Iwona Budych – Stowarzyszenie Wykluczenia Transportowego, Paweł Rydzyński – Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu, Krzysztof Zdziarski – PESA Bydgoszcz. Moderatorem dyskusji będzie Tomasz Dominiak – Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
„Welconomy Forum in Toruń 2023” to cyklicznie organizowane wydarzenie odbywające się od 1994 roku, w którym udział biorą delegaci ze świata polityki, biznesu, nauki oraz lokalnych samorządów.
Wydarzenie jest objęte patronatami honorowymi przez Wiceprezesa Rady Ministrów Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka, a także Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów oraz Piotra Całbeckiego – Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Partnerami „Welconomy Forum in Toruń 2023” są: Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego, PFR, PARP, Urząd Miasta Torunia, Polregio SA, P.P. „Porty Lotnicze”, ZUS, Światowe Centrum Słuchu, PKN Orlen, Energa Grupa Orlen, Budimex oraz Strabag.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/infrastruktura-podczas-welconomy